Blue Moon Hotel.

Här är bilder på hotellet och några drinkar och cider jag prövat under vår vistelse där, goda och vissa mindre goda. Har inga bilder på rummet tyvärr, men det var ett pytterum där det rymdes en dubbelsäng, en garderob och en tv. Toan var också liten men innehöll ändå toa, handfat och dusch, dock luktade den ständigt kvarglömt kiss och bajs. Måste ha varit fel på ledningarna eller nått för lukten spred sig i hela rummet :S
Men läget på hotellet var mycket bra och personalen var mycket trevliga.
Btw, denna var det värsta jag smakat typ. Det heter mojito, men smakar liknande hostmedicinen kokylana och tandkräm!

In Bangkok baby!

Nu är vi i Bangkok. Vi är alltså inne på vår sista vecka på denna resa! Känns riktigt jävla tråkigt, men ändå lite skönt att få komma hem till lussebullar, jul, familjen och vännerna.
Sista dygnet på Blue Moon Hotell hade vi inget internett så kunde inte skriva när innan vi for. Detta hotell heter Aspen Suites Hotel och det är ett fin fint hotell! Ne liten lägenhet typ och bilderna från hemsidan stämde bra överrens med verkligheten! :) Vi bor väldigt nära MBK, Siam Paragon osv. Tror även det går en shuttle service dit om jag förstått rätt, vilket vi får se senare ikväll för vi tänkte nog kika in MBK och hitta ett ställe att käka på.
Jag såg dessutom att mami hade lagt in 3000 istället för 2000 som jag ville låna :], antar den sista tusingen var en generös present av min lilla fina mami :]?

Bilder på detta hotell kommer senare. Bilder på blue moon hotell kommer i inlägget efter detta!

Thaiboxning.

Hej hej! Förstår att ni saknar rapport och bilder från Thaiboxningen.
Det kostade 600 baht (150 kr) att gå in och se. Vi fick alla fem egna platser vid ett bord och direkt kom servitriser och frågade om vi ville ha något att dricka. Det var 6 matcher och det började med de minsta och gick upp till klubbens champions, de lite mer rutinerade ;). Först när de små steg upp på planen förstod man inte riktigt vad de hade på sig. De hade färgglada band runt armarna och tennisrack (utan nät) på skallen. Sen steg två från publiken upp och satte blomkransar runt deras halsar. Alla de där sakerna är för att framkalla lycka och glädja andarna osv. De är ju så otroligt vidskepliga här i Thailand, men det är ganska intressant och lite gulligt. Iallafall, innan de skulle börja så ställde sig alla upp, vände sig mot kungaporträttet som hängde på väggen längst in i lokalen, och sjöng Thailands nationalsång.
Sen var matchen igång. Även småkillarnas match var mycket spännande tyckte jag. De enda skydd de har är suspensoar, handskar och tandskydd. Alltså är hela kroppen oskyddad när de sparkar och slår! Aj aj aj vad ont det måste göra! Dock var detta matcher inom samma klubb så även fast det var allvar och de gjorde sitt absolut bästa allihopa så såg de till att ha kul och inte vara allt för dumma mot varandra. Domaren som dömde småttingarnas match såg alltid till att hålla sig riktigt nära så om någon blev nockad eller ner slängd så tog han emot huvudet och kolade ögon osv. De är ju fortfarande barn så de försöker fortfarande hålla dem ifrån att bli riktigt skadade.
De större killarnas matcher däremot var de inte lika rädda om. Självklart om någon blev nockad eller ner slängd kollade dem ögon och ifall de kunde fortsätta köra. Match 2, 3 gick fort över! De blev nockade så fort och hårt att de var tvungen att sluta. Efter matcherna hade dock både vinnare och förlorare ork att komma förbi publiken och tigga pengar ;) Vi gav alla som gick förbi nån 20 var :) de småpengarna vi hade.
Match 4 var en kille vs. tjej match, vilket hela publiken tyckte var som mest spännande! Trots att det inte ser ut som på bilderna att killen fick spö så kan jag lova, det fick han. Trots att jag inte förstår hur man räknar poängen i denna sport så kunde man höra på publiken att hon hade övertaget. Dessutom så slängde hon han i marken en gång vilket fick jubel så det bara tjongade om det! Hon kom dock inte förbi och bad om pengar, vilket jag tycke var synd, hon var tuff tycker jag, hade gärna skänkt lite pengar :)!
Den 5 och 6 matcher var tuffare, men ändå inte riktigt lika spännande. Där hade en person så mycket övertag att man såg att de nästan bara latjade. Men i sista fick dock ena ett stort fett blåöga som det blödde ifrån, men han fortsatte tills han tillslut förlorade ändå.
Ja, nu vet jag inte vad mer att säga. Det var mörkt i lokalen förutom rinken som var upplyst med strålkastare. Dåligt ljus + att de rörde sig himla fort gjorde att bilderna inte blev så himla bra. Men iallafall, här är några!

Första advent.

Idag är det första advent och vi har inte gjort någonting hittills. Eller jo, vi gick till 7eleven och köpte buns till frukost men sen har vi bara legat och degat i sängen även fast det är 28 grader ute och jättefint. Anton ville inte till stranden så.. vad finns det då att göra? Det är så tråkigt att fara till stranden själv.
Vi får se vad vi hittar på ikväll. Kanske skulle träffa Emmy, Robin och Rickard. Anton ligger och sover nu, hoppas han vaknar upp och är gladare då än förr, för jag vill verkligen inte sitta inne en dag som denna.

Lucky Hotel.

Medans Anton ligger och sover fortfarande så passar jag på att visa hotellet vi sov på i Hanoi natten mellan den 24 -25.
Våra rishattar :P

Dumma mage.

Blir ingen strand idag. Jag mådde så dåligt i natt och i morse så jag tror det får bli imorgon. Ikväll ska vi ut och äta med Emmy, Robin och Rickard och sen ska vi och se thaiboxning :D spännande!

Inte dåligt.

Internet på rummet, NICE :D

Tillbaka i Hua Hin.

Hej hej! Nu sitter vi i hotellrestaurangen på Blue Moon Hotel. Tillbaka i Hua Hin betyder det och det känns mycket bra. Det är varmare här och det känns nästan som om man kommit hem.
Hotellrummet blev 750 kr för 5 nätter, helt ok ändå. Vi orkade inte leta vidare efter ett annat hotell. Det är inte så himla fint, men mysigt ändå och mitt i stan. Det kostar 100 baht att ta sig runt dit man vill. Helt ok alltså. Imorgon ska jag nog dra med Anton till stranden om det är fint solväder. Sen ska vi nog äta middag med Emmy, Robin och Rickard. Träffade btw Robin och Rickard av en slump på Tesco när vi skulle handla frukt. Blev lite små snopna att se oss haha, och vi desamma med dem!
Nae, det blir nog rätt tidig kväll, bara en drink, sen tv och sova. Har ju somsagt varit två långa dygn för oss!

Hejdå Vietnam.

Nu sitter vi på Hanoi Noibais fygplats och väntar på att få gå ombord på planet. Resan igår gick bra, men hotellvistelsen blev dyrare än väntat. Taxi fram och tillbaka + sova på hotellen 5 timmar blev ca 500 kr. Det är ju typ svenskt pris.. men hotellet var tydligen ett ganska fint hotell och vi fick ett delux rum för priset av ett standard rum (inte för att kvalitén av hotellet hade spelat någon roll men) det var iallafall väldigt skönt att få vila lite inför denna resa.
Hejdå Vietnam!
Vi syns nog igen nån gång!

Less på flygplatser.

Nu stiger vi snart på planet till Hanoi. Eller ja, om 2 timmar ;). Vi har nog bestämt oss för att ta in på hotell i natt ändå. Annars blir väntan så otroligt lång. Vi är så less på att sitta på flygplatser nu och bara vänta. Inte ha något alls att göra och den enda lilla blund man får är om man lyckas få två stolar i rad att kura ihop sig på och försöka sova en liten stund på de stenhårda kalla rygg och rumpstöden.
Det blir nog Hanoi Serenity Hotel om det finns plats annars blir det nog Hanoi Lucky Hotel. Båda billiga. Ca 150 kr/natt. Det + taxi fram och tillbaka får vi kosta på oss.
Vi hörs när vi hörs!

Japanska Bron.

Nu tänkte jag visa lite bilder från vår tripp till gamla stan för att se Japanska bron och lite andra gamla hus and stuff.

Det kommer bli ett långt dygn.

Hej hej!
Ja det är ju gulligt att ni varnar oss för maneter, men vi vet redan om den risken. Det fick vi veta typ direkt vi kom till Thailand och köpte med en gång vinäger att ha med oss till stranden (vinäger dödar bränntrådarna eller nått sånt. Ska iallafall hjälpa litegrann). Vi hade även tänkt ta med den hit men det glömde vi men det har ju inte blivit nå sim i havet här. När vi är tillbaka i thailand får vi väl be Antons syster möta oss i stan och ge oss den flaska vi lämnade i huset, för där blir det nog att ligga på stranden. Jag hade också funderat på nått annat ställe en hua hin, men vi hittade inget ställe som var nog nära för att ta en buss och bara stanna 5 nätter för ett billigt pris. Men kommer ni på något bra ställe får ni ju gärna meddela det så fort ni kan, om ett dygn är vi tillbaka i bangkok och om vi inte har nått billigare och närmare så blir det nog Hua Hin. Vi gillade den staden mycket :)
Och om smsen. Jag har stängt av och plockat isär min mobil och satti ihop den igen nu så vi får se om det slutar skickas. Är glad att det inte kostat för dig.
Btw, så har vår flygtid blivit ändrad. Istället för 17.35 så ska den lyfta 21.20. Vi kommer alltså fram vid halv elva tiden på kvällen och då känns det rätt onödigt att försöka hitta ett hotell att sova på i 5 timmar. Så det blir nog såhär vårt dygn kommer se ut:
6 timmar vänta här i lobbyn, ta taxi 40 min, 2,5 timma på flygplatsen i Da Nang, 1 timmas flygning, 10 timmars väntan på Hanois flygplats, 2 timmas flygning - Sen är vi tillbaka i Thailand.
Vilket roligt dygn av väntan...

Sista kvällen i Hoi An.

Hej hej!
Igår blev det soligt ändå, men vi skippade solandet för att se Japanska Bron och lite av gamla stan. Vi tog shuttelbussen till stan och sen cykeltaxin till gamla delen av staden. Det blev en helvettes dyr cykeltaxi eftersom vi inte gjorde upp om priset före, och efter känns det ju dumt att försöka diskutera om priset. 100 000 dong / pers ( ca 45 svenska kronor ) och resan var KORT! Cykeltaxi går inte fort och vi satt i den typ bara 5-10 minuter. Vi kunde lugnt ha gått dit själva....  Aja, lyckliga blev dem iallafall, och skakade hand och sa mycke tack. Då har vi skänkt pengar nog för denna resa ;) .
Bilder från gårdagen kommer imorgon. Tänkte att jag sparar det till imorgon så jag har nått att göra då vi har checkat ut och ska vänta på att ta taxi till flygplatsen.
Idag var ju som vår "riktiga" sista dag här och fint väder fick vi :) . Jag har fått ännu mer färg nu så jag är glad! Träffade även ett par australiensare vid poolen. De var mycket trevliga (speciellt eftersom de gav mig en komplimang om hur bra min engelska var!). Dock blev de typ förvånade över min ålder.. de trodde jag var 22-24 år gammal :O det är något jag aldrig hört förut! När jag var 16och var utomlands trodde folk jag typ var 18, men 24? Aja, ett gott skratt förlänger livet. De ville att vi skulle följa med ut och ta drinkar ikväll men vi får se hur det blir med det, jag tyckte det lät mycket roligt men kom sen att tänka på att vi måste spara pengar. En kväll ute blir ändå en del, med taxi osv.
Ne, nu börjar jag bli hungrig så jag ska börja avrunda.
Puss & Kram!
btw, Kajsa, du har skickat 45 likadana sms till mig sen igårkväll. Jag har försökt skicka ett sms och säga åt dig att det är nog något fel på din mobil. Men det verkar ju som om du inte fått det smset eftersom det fortsätter att spruta ut likadana sms till mig. Men nu vet du iallafall, hoppas inte varje sms har kostat för dig.

Inget solväder.

Inge roligt väder idag :/ får bara hoppas det inte regnar så mycket mer. För idag blir det nog att besöka Japanska Bron :)

En ännu finare dag!

Hej hej!
Här i Hoi An är det nu toppen och jag stormtrivs! Det beror kanske på att vi fick en ännu finare dag idag och jag låg ute och solade i 5 timmar :D . Äntligen har vi fått lite färg igen :) !
Ja, det blev som ni nog förstod ingen Japanska bron igår eller idag, men imorgon ska vi troligtvis dit på eftermiddagen om det inte regnar. Nu har vi bara 3 dagar kvar här innan vi far till Hanoi och sen tillbaka till Thailand. Ja, inte så mycket mer att säga om idag. Vi mår great!
Btw, en vecka kvar till första advent! Harre vad julen närmar sig med stormesteg! Men även slutet på vår resa :(
Puss & Kram!

förresten, om ni undrar varför det typ bara är jag som skriver på bloggen.. ja, det är för att anton inte tycker att det är så roligt att blogga och för att han inte vet vad han ska skriva när jag redan skrivit ;)

/ Moa-Stina

En riktigt fin dag i Hoi An.

Kallt idag? Ne, det visade sig bli den finaste dagen på hela vår vistelse här hittills! :D Jag har tom blivit lite fint bränd eftersom jag solade i några timmar utan solskydd. Aja, såntär livet, det blir brunt sen :). Är bara glad att ha fått en riktigt fin utomlandsdag här tillslut! Hoppas vädret blir densamma imorgon! och dan efter det, och dan efter det..
Men jag har tyvärr en dålig nyhet att berätta... Min trogne vän Digitalkameran Olympus har efter 6 tappra år gått sönder. Den har tålt åtskilliga tappningar i marken och dopp i hav och pool (det ska den ju tåla) men idag när den föll från solstolen måste något ha hänt med displayen eftersom nu kan man inte se vad man tar kort på och heller inte se på korten efteråt. Det är bara svart..  Men den fungerar att ta kort med fortfarande. Det gör det lite mer spännande, för då har man ingen aning hur korten ser ut förrän man laddar in dem på datorn. Lite som en gammal analog kamera.
Iallafall, nu på eftermiddan gick vi en strandpromenad i solnedgången och snart ska vi sätta oss i restaurangen och käka. Det blir inte lika god mat som igår dock, men ändå gott! Magen kurrar!

En kväll ute i Hoi An.

Igår kväll for vi som sagt ut för att kika lite i stan igen, hitta mer vykort och frimärken och kanske få äta nått annat än hotellmat till middag. Det var trevligare att gå i stan på kvällen än på dagen faktist. Folk drog inte lika mycket i oss och var inte lika mycket på. Det klart man får stå ut med att de ropar på en att komma och köpa något när man vandrar förbi deras butik, men det gör ju inget att dem gör det, så länge de accepterar ett "nej tack" till svar. :)
Vi åt iallafall på en fin restaurang nere vid vattnet och där var det vanliga svenska priser men vi tänkte att vi kunde unna oss en finmiddag här iallafall. Efter middagen köpte jag mina vykort och frimärken sen for vi hem. Vi hade tänkt försöka ta oss till Japanska Bron men det är nog bättre att se den på dan, så vi far nog dit i eftermiddag.
Hoppas ni har det bra hemma! Idag är det kallt här, men ni har det nog fortfarande kallare ;).

/ Moa-Stina

Äntligen en (halv)solig dag!

HALÅDÄR! :D
Idag är det lite sol här i Hoi An! Jag har legat ute en timma i solen och njutit! Om nån timma ska vi ta shuttelbussen in till stan och kolla lite, kanske käka där och kanske köpa oss en rishatt :)
Nu har vi 5 dagar kvar här innan vi börjar dra oss tillbaka till Thailand igen. Hoppas hoppas hoppas hoppas att vädret fortsätter vara såhär men gärna ännu bättre! :)
Puss & Kram! ps. Kajsa, kolla din mail!

Till Kajsa.

Måste bara få skriva ett litet svar på min syster Kajsas kommentar.
Du är så gullig som vill låna mig pengar och vill att jag ska kunna shoppa allt jag vill, men vi får se hur mycket jag hittar och isåfall hur mycket jag har råd att låna ;) Jag kommer vara skyldig mamma och pappa 4000 kr efter denna resa (när de lagt in de resterade 2000 jag ville låna) och jag är inte gjord av pengar så jag kanske måste tänka på hur mycket jag shoppar ;S Men tack så mycket för erbjudandet!
Måste också få veta en sak av dig. Vad hette det där smink märket du ville jag skulle hålla utkik efter och vad för slags produkter av det var det du isåfall ville jag skulle köpa?

/ Moa-Stina

Lever på Instant Noodle Cups till lunch och hotellrestaurangmat till middag.

Idag försökte vi göra ett sista försök att hitta detdära köpcentret. Vi betalade till och med ännu mer för taxin denna gång eftersom vi råkade på nått sätt tacka ja till att han skulle köra oss runt till massa små klädaffärer. Vi hittade byggnaden vi letade efter, men den visade sig vara tom. Så, vi for till Big C igen och spenderade 3 timmar med att gå runt och strosa och sitta extra länge på KFC och en annan hamburgerestaurang. Vi passade även på att göra en handling av mer Instant Noodle Cups (så vi klarar oss med luncher tills vi far), snacks och vatten.
Nu ska vi försöka spara resten av våra pengar till Bangkok! Ingen shopping här, endast mat och taxi till flygplatsen om en vecka (de pengarna har vi redan lagt undan). Om vi vill in till Hoi An stad ska vi försöka ta shuttelbussen fram och tillbaka på de tiderna den går.
Jag har kommit fram till att jag kommer hitta på tok för mycket att köpa i Bangkok så jag måste verkligen försöka spara.
Ps. Mami & Papi, jag skulle gärna vela låna de ytterligare 2000 jag frågade om att få låna förut. Så när ni känner att ni har råd får ni gärna lägga in dem på mitt konto♥.
Nu börjar vi bli lite hungriga så jag tror vi strax ska ta några steg över till restaurangen och käka middag.

Halleluja!

Gud har hört Catharinas böner! Eller så har vi bara haft en riktigt bra dag :D! Idag har vi haft ungefär en timmas sol. Vi hann ta vår första strandpromenad och vårt första dopp i poolen innan det började regna igen. Men himlar vad glad jag var under tiden solen var framme! Och nu är jag ännu gladare! Trots att det regnar och är mulet och klockan endast är 17.10 här så har jag tagit mig en drink. Eller iallafall något jag trodde skulle vara en drink :P det visade sig vara en shot, men jag smuttade på den som en drink och den var god! Vi har nämligen lyckats ändra vårt flyg nu! Den 25 far vi tillbaka till Thailand vilket betyder att vi inte behöver oroa oss om visa eller känna oss som brottslingar. :) Dessutom var det gratis att avboka vårt hotell i Hanoi, vilket vi gjort nu, så vi har råd att ta in på ett hotell i Hua Hin när vi är tillbaka i Thailand.
Nu kan jag äntligen slappna av! Klumpen i magen har försvunnit nu och jag ska verkligen försöka njuta av att vara här i Vietnam!

Det var nog allt jag hade att säga idag. Btw, tänkte bara berätta en rolig sak. Vi blev förfrågade under vår första middag här om vi var gifta... Hmm.. ;) fick en att känna sig ganska gammal haha!
jaja, Puss & Kram!

(det var sol, även fast det kanske inte syns på bilderna)

Regnig dag.

Idag har det regnat heeela dagen... Vilket gör att vi inte kan fara in till Hoi An (stad), för att gå bland marknader i regn är inte det roligaste.. :/ + att det är söndag så vi vågar inte heller försöka ta oss till detdär shoppingcentret i Da Nang.
Jaja.Så vi har idag bara legat och sett tv, vilket vi lär göra resten av dagen också ;S . Kanske ska testa på nån drink till middagen, får roa oss med det haha.
Nja, inte så mycket mer att rapportera.
Puss & Kram på alla er där hemma, vi saknar er!

Shoppingcenter-jakt!

Hej hej!
Idag försökte vi än en gång ta oss til det stora köpcentret vi kollat upp. Vi sparade till och med en bild på byggnaden på mobilen och visade för både personalen i receptionen och hotellets taxichaufför. Alla sa att de fattade, men sen tog taxin oss ändå till fel shoppingcenter. Han tog oss till Tha Big C. Vilket ändå var rätt bra, för vi kunde då passa på att ta ut pengar, köp massor av luncher, dvs Instant Noodel Cups, och även lite snacks till kvällen. Men det fanns inte mycket att shoppa! Vilket det skulle finnas på det andra shoppingcentret som vi verkligen vill ta oss till! Det ska tusan avra ett 5 våningars byggnad! Hur kan man missa det? hur kan någon som bor här, dessutom en taxichaufför, inte veta vars det ligger när han tom får se en bild!?
Iallafall, efter 2 timmar där han släppte av oss så visade vi bilden igen och somade in på namnet och bad han köra oss dit, och han sa okej. Verkade som om han fattade direkt, men neeeeeej. Han tog oss till något som liknade en möbelaffär, hette Metro (inte alls likt det andra namnet), och byggnaden var helt plåtig på utsidan (inte alls likt bilden), och den hade inte ens våningar...
Imorgon är det söndag, så då kanske det bara blir en dag här på hotellet, sen på måndag ska vi ringa Bravofly igen eftersom de inte gick att nå i fredags och de har inte öppet helger. Men kanske tisdag eller nån gång nästa vecka ska vi försöka igen och nu ska vi tusan skriva ner adressen, fakta, en karta och nån mer bild på detdär himla stället! ;)
Nu ska vi snart äta och sen gå till rummet och se nån film och äta snacks, för de har ingen efterrätt på hotellrestaurangen :( .
Puss & Kram!

Detta är iallafall byggnaden vi försöker ta oss till..

..detta är en av de han skjutsade oss till.

Likt?

Agribank Hotell

Tack för alla fina kommentarer
Idag mår jag bättre. Solen sken till och med idag lite och det var varmare. Men nu mot kvällskvisten följer humöret ljuset på nå sätt. Vi har även försökt ringa för att boka om flyget men det verkar inte gå över telefon även fast de sa att man skulle kunna det. Vi ska försöka ändra online, annars ska vi försöka ringa Bravofly (vi ringde flybolaget Thai AirAsia första gången), men om det inte går på nått sätt, så får vi helt enkelt kämpa för ett visum.
Vi försökte idag ta oss till Danangs Supermarket. Det ska vara en 6 våningars köpcentrum med massor av mode, kosmetika, skor, mat osv. Så när vi bad hotellet ringa taxi och ta oss till Danang supermarket så kan de inte riktigt ha förstått för taxichauffören släppte av oss på en tvåvånings marknad. Det var skor i massor och kläder med, men i marknadsform om ni förstår vad jag menar... Jag köpte dock en ganska fin tjocktröja eftersom här lär jag nog behöva den eftersom jag frös jävel igår. Dessutom är det ju ändå vinter när vi kommer hem och då behöver jag den nog definitivt ;).
Idag när det som sagt var lite finare väder så passade jag på att ta lite bilder. Här går det fort att ladda upp bilder btw! och ett till btw, Det har kommit många gubbor och gummor, en hel busslast av dom. Verkar vara blandade nationaliteter, några är definitivt fransmän sen hörde Moe några tyskar fast jag är skeptisk. Jag som talar tyska (praktiskt taget flytande o.O) kan säga de inte är tyska. lät mer som ett Tjeckien eller så =)

På Bangkoks flygplats

På hanois flygplats

Da Nangs inriketsflygplats

Taxiresa till Hoi An

Agribank Hoi An Beach Resort

Da Nangs Big Market

Hoi An.

Då har vi anlänt efter en långtid på Flygplatsen. Vårat flyg lyckades bli försenat 3 gånger innan vi kom iväg, en mindre setback men inget jätte allvarligt.
Däremot märkte vi när vi kom fram att de är regnperiod här fram till jan-feb så inge solsken för oss. Men vi deppar inte (iaf inte jag PLanktonboy ;) ). Människorna här var lite mer på eller ganska mycket mer på än i Hoa Hin. Dom har 1000-tal skräddare som raggar upp en på stan och vill verkligen att man ska följa med till deras affär och bara kika.
Sen så pratar alla Vietnamesiska med mig och då menar jag verkligen alla.. jag hör dom ropa nånting och jag vet inte om de är till mig eller inte, så jag känner mig rätt så dryg där jag går med blicken i skyn och hör ingeting.
Men vi ska se mycket och ta bilder iaf, men nu ska min fru få fylla i resten
PEACE OUT
/Plankton-boiii

Hej hej!
Ja, jag skäms. Det var jag som planerade hela resan och jag är så skamsen och arg på mig själv att jag inte kollade upp att man bara fick stanna 15 dagar utan visa och att det är regnperiod hela november, den enda månaden utan en enda timma sol. Jag är som vädret, är vädret dåligt mår jag typ dåligt. Jag vill helst bara ligga i sängen på hotellet, under täcket och slippa frysa men om vi ska göra det i två veckor kommer vi bli deppiga.
Hotellet är iallafall underbart fint. Hade det varit fint väder så hade två veckor nästan känts lite. Det ligger precis vid stranden och har två pooler. Vi har dessutom gratis shuttleservice till och från stan på dagarna och på hotellrummen finns både två bra filmkanaler, MTV och Cartoon Network. Maten och fruktdrinkarna är jättegoda och hade det varit högsäsong så är det ingen tvekan om att frukostbuffén hade varit imponerande. Det enda som jag saknar lite är gratis trådlöst internet på rummet, men det finns ju här i lobbyn.
Just nu står vi inför svåra val. Jag har kollat upp att vårt hotell i Hanoi går att avboka utan kostnad. Det betyder att antingen kan vi försöka hitta ett billigt hotell i bangkok och vara där två veckor istället för en, eller hitta ett hotell i hua hin och bo där, sola & bada en vecka innan vi far till bangkok.
Eller så kan vi försöka skaffa visa och fara till Hanoi som planerat. Men det är det där med visa som känns riktigt jobbigt. Vi vet inte vars, och vet inte om det går och det känns som att bli behandlad som brottslingar. Men det klart det känns jobbigt att behöva skippa hanoi också, men regn och ingen sol på 3 veckor i streck, lär göra oss(mig) deprimerad.
Anton säger att för han spelar det ingen roll hur vi gör. Jag hoppas jag kan lita på det. För just nu känns det som om jag vill tillbaka till thailand, sola, bada, shoppa!
Ursh vilket deppigt inlägg.. fytusan! Men det är nog för att jag riktigt ledsen på mig själv eftersom jag tar på mig skulden.
Men faktist, på plussidan, så är denna stad mycket mycket vacker, och hotellet också. Vid rätt årstid, som verkar vara maj/juni, så skulle detta vara paradis! Har inte tagit så mycket bilder än, det får bli om nån dag, en dag det kanske inte regnar så mycket. Då får vi ta en dag i staden igen och bara fota som galningar på den fina omgivningen.
Nu ska vi snart börja leta på internet vad som går att göra här i Hoi An eller Da Nang, och även kolla lite hotell i thailand. Sen ska vi väl hem, se film och mysa och sova, och så måste jag nog få gråta lite. Inte för att det löser något att gråta, men det skulle kännas lite bättre att föra göre det tror jag.
Puss & kram på alla där hemma!

På resande fot.

Jaa... denna dag kanske inte riktigt har gått som planerat..
I natt tog vi taxin till flygplatsen. Resan gick fort, bara 2,5 timma istället för 3 för de körde typ som tokar. Vi vaknade ibland av att de körde råfort i svängarna. Iallafall, när vi kommit fram till flygplatsen så ska vi betala 2000 bath. Jag räcker fram 2 st tusenlappar och säger Kapkunkap (tack) och anton räcker han två femhundra lappar. Anton trodde jag bara hade gett han en tusenlapp, så nu blev jag tvungen att pinsamt förklara att vi gav han en tusenlapp för mycket och be om att få tillbaka den. När vi gjort det och de sätter sig i bilen igen för att fara där ifrån, kollar jag i väskan för att lägga i resten av pengar, min börs var borta. Som tur var förstod jag att den låg i bilen så jag skyndade mig att knacka på rutan när de just börjat rulla iväg. SÅ, två småisidenter, men vi klarade det.
Vi gick till den gate vi såg att vår flygbolag åkte ifrån och bad om hjälp i informationsdisken. Han var mycket bra på engelska och mycket glad och hjälpsam och sa att det var rakt bakom han vi skulle checka in om ungefär en timma. Vi satte oss ner på golvet och väntade. Sen ställde vi oss i en kö och tänkte att detta går ju som smort. Njaa... När vi skulle checka in såg han bakom disken att vi hade tänkt stanna mer än 15 dagar (som tydligen är det längsta man får stanna utan visum.). Vi hade räknat med 30 dagar utan visum och därför skulle vi kanske inte få stiga ombord. Men vi fick checka in väskorna och gick sedan och frågade personalen på Thai Airasia hur vi skulle göra. De sa att vi skulle försöka skaffa ett visum i Vietnam och om det gick så skulle vi kunna resa och stanna så länge vi planerat, men om vi inte fick tag på ett visum ganska fort så skulle vi bli tvungna att ringa dem och boka om vårt returflyg till ett tidigare datum (innan den 25 nov). Det skulle kosta oss ungefär 1300 bath/person (ca 325 kr). Det är inte så mycket pengar tänkte vi men kom på att vi har hotell i Hanoi (där vi skulle stanna mellan 24 -30 nov) som kommer dra 1500 kr från mitt kort även om vi inte dyker upp. Vilket betyder att kommer vi inte få tag på ett visum snart så måste vi betala 2600 bath för att boka om flyget, beställa en ny resa t/r till hanoi och ringa vårt hotell och be om att få komma nån dag senare än tänkt. Eller skita i hanoi över huvutaget. Betala för hotellet i hanoi ändå men ta flyget tillbaka till bangkok, checka in på ett hotell där och stanna i bangkok två veckor istället för en.
Som ni förstår var/är vi, eller kanske ska säga jag (för anton oroar sig ju aldrig), väldigt väldigt oroliga för hur det kommer bli.
Nu sitter vi på flygplatsen i Hanoi och har suttit här i 8 timmar och ska sitta här i ytterligare 2 timmar pga att vårt flyg till Da Nang är försenat nästan 5 timmar..
Som ni förstår, denna dagen har inte gått som planerat och jag har haft klump i magen sen dagen startade. Men på plussidan har vi ändå tagit oss hit, vi har 15 dagar på oss att lösa denna röra, vi kommer troligtvis kunna få ta oss till Da Nang och vårt hotell innan hotellets incheckningstid stänger, och jag och anton hållt oss vänner hela tiden, vi är bara lite uttråkade.
Nemen, nu vet ni lite iallafall.
ÖNSKA OSS LYCKA TILL! Håll tummarna för oss, och Catharina, du får gärna be till the big boss där uppe i himlen, för mina böner jag har försökt sända, har inte hjälpt oss.

/ Moa-Stina

Hejdå Thailand. Hej Vietnam!

Nu tar vi taxi till flyplatsen! Vi hörs igen då jag fått tag på internet, kanske onsdag kväll eller torsdag, vi får se. Önska oss lycka till!

Mot nya äventyr, MOT VIETNAM!

Emmy & Robin.

Hej!
Igår blev det inget bloggande. Emmy & Robin kom igår och då kändes det osocialt att sitta vid datorn. De kom vid 11-tiden nån gång och då gick vi direkt till poolen allihopa. Sen åt vi en lunch här på restaurangen innan vi gick hem och vilade. Vid sex-tiden hyrde vi en bil och Robin fick för första gången testa att köra vänstertrafik. Gick riktigt bra men vi var tvungen hjälpa han lite med att säga vart han skulle kolla, köra osv ;).  Vi kom hem med en ritkigt stor handling, allt var Emmy&Robins såklart men jag och Anton hade ändå köpt oss munkar och lite chips :P måste ju ha nånting att käka på vägen till flyplatsen och på vår långa väntetid på Hanois flygplats.
HAHAH nu kom Robin hit till restaurangen, där jag och Anton sitter med datorn, och säger att Emmy är inlåst på toan. Hon får inte upp dörren!! HAHAHA! Detta är dock mycket vanligt här med dessa dörrar har vi hört.. och till toan går det inte heller att låsa upp från andra hållet vilket det går med de andra 3 dörrarna i huset. Anton fick springa tillbaka till huset och försöka hjälpa till. Jag ska försöka hålla utkik efter Ladda och höra om hon vet vad vi ska göra, dessutom måste vi prata med henne om taxi till flygplatsen osv. Men om inte jag får tag på hon snart och Anton inte kommer tillbaka snart kanske jag också måste gå och hjälpa. HAha, jaja, så det kan gå ;).

Elefantridning.

HALÅDÄR! :D
Idag har vi varit på ett äventyr! Vi fick skjuts av Ladda till Hua Hins Safaricenter och skulle ta en ridtur på elefant tänkte vi. Elefanturen varade i 1 timma och det var ganska så vingligt när man satt där i soffan högt ovan mark. Vi fick se mycke min skog och berg och dessutom vandrade elefanten genom vatten så då fick vi bli lite duschade på bena också. När vi kom tillbaka efter ridturen hade de förberett ett bord med kokonötsmjölk och ananas. Denna tur var dyr, 1000 bath/person, men nog var det värt pengarna alltid! För alltså 250 svenska kronor fick vi gå runt och hälsa på de andra djuren på safarin. Getter, apor, fiskar, krokodiler och vi fick även hålla i och mata en 6 månader gammal tigerunge. Jättesöt! :] Men den var lite smårädd när man höll den i famnen. Och när den var hungrig gjorde den försök till ryt, men det lät mest som ett litet tjut. Som ni säkert förstår så hade jag väldigt svårt att slita mig där ifrån, det blev anton som fick slita, för jag hade kunnat sitta och kolla och klappa och ta bilder på kissen flera timmar i streck om jag hade fått bestämma.
Denna tur är något jag skulle kunna rekommendera för andra resenärer. Men självklart fanns det mycket mer att göra där. Eftersom vi är ett ungt par blev vi rekommenderade att ta turen som innehöll fyrhjuling upp till apberget och träffa massa apor och se på utsikten, och sen fara ner till stranden och köra vattenskoter och bananaboat. Men de paketet skulle kosta 2000 bath/person och så mycke pengar hade vi inte på oss. Dessutom var vi mest sugna på att rida elefant :).
Jaja, nu ska jag väl försöka ladda upp så mcyket bidler som möjligt innan vi måste gå och förbereda maten inför middagen ikväll. Kanske blir ett uppföljarinlägg med bara bilder imorgon. Vi får se :)

to be continued..

Liten update.

Somsagt blev det en pooldag idag. Sen vaknade jag för typ  en timma sedan och insåg att vi inte gjort så mycket idag. Imorgon skulle jag vela fara och rida elefant innan vi ska bjuda hasse & karin på middag men vi får se hur det blir med det.
Har borjat sjunga på lite jullåtar. Det börjar ju närma sig! :]
Puss & kram!

Apstranden dag 2.

En dag på stranden igen.

Hej hej!
Idag var vi på apstranden igen, men nej, inga apor ;) Den kallas bara apstranden för att det lever apor i bergen som stranden ligger brevid. Man måste dock nog gå upp bland träden för att se dem och jag har hört att de inte är så snälla apor. Vi har inte vågat oss dit. Men en aroma massage vågade jag mig på idag, riktigt skönt!
Eftersom Hasse & Karin kört oss så mycket fram och tillbaka till stranden, outlet, staden osv så har vi nu bjudit dem till middag hos oss på söndag! Så vi bad om att bli avsläppta på Tesco (Mataffären i stora köpcentret) på vägen hem från stranden idag. Det blev en dyr handling igen (.. eller dyr och dyr, ca 400 svenska kronor) eftersom vin var en av varorna. Ni får på måndag se och höra hur middagen gick :).
Idag på köpcentret kunde vi inte låtabli att göra ett till och även sista besök på Sizzler. Mums så det var gott! Åt tills min mage gjorde superont och var uppsvälld som en ballong, och ändå ville jag ha mer!
Vi kom hem för ungefär en timma sedan och måste tyvärr meddela att taxin var dyrare idag eftesom det var en annan snubbe som körde oss. 500 bath skulle han ha, bajs på han.
Jaja, nu hade jag nog inte så mycket mer att berätta. Det blir en pooldag imorgon!
Puss & Kram

Lilltjejjen från igår :] (bilder från idag kommer imorgon bitti! Thailändsk tid! ;) )

Apstranden.

Idag har vi varit på en strand som kallas Apstranden. Den ligger en bit bort från staden, nära bergen. Mycket finare än de andra stränderna men servicen och maten var inte alls lika bra som på strand 77. Fruktsheakerna smakade dessutom förskräckligt... de måste ha gjort nått fel och stoppat salt istället för socker i dem!
Men iallafall stötte vi på en fotograf som hade en liten 1 månaders valp med sig till stranden. Hon var så gullig den lilla rackaren och när man höll i henne gnydde hon lite och var lite rädd, men ändå väldigt glad för hon slickade mig i ansiktet :]. Jag passade även på idag att ta en manikyr för 100 bath, ville även ta massage men det hanns inte med, så det får bli imorgon!
Imorgon blir det att fara en timma tidigare till stranden för solen gick i moln ganska fort. Så imorgon går bilen från Karin & Hasses hus klockan 9. Blir att stiga upp vid halv åtta då ;).
Nu ska jag bara försöka ladda upp lite bilder sen ska vi och laga nån mat. Stekt potatis med kyckling tror jag det blir :P.
Puss & Kram!

fan...nu gick det inte att lägga ut fler bilder... internetet kan ta sig i röven ;)

Tisdagsmarknaden/Sizzler.

Internet har varit ur funktion.

Hej hej! Nu var det längesen, eller typ snarare 3 dagar. Internet har inte fngerat de senaste dagarna men jag hoppas ni inte hann bli allt för oroliga! Gillar att se att det är många som kommenterar! Mycket roligare att skriva när man får respons :)!
Är fortvarande mycket bra här i thailand men vädret är lite ostadigt. På mrogonen ser det ut att inte bli någon sol, sen på eftermiddagen kikar den fram och då tycker jag det är för sent att lägga sig och sola eller dra till stranden. Det är ju vintertid nu så det är mycke blåst vilket gör att det säkert inte är så kul vid stranden ändå.
Iallafall, de senaste dagarna har vi inte gjort jättemycket. Måndags låg vi bara och sov hela dagen! Det blev en riktigt vilodag. I går, Tisdag, for vi till tisdagsmarknaden igen, köpte lite smycken, sa hej till de söta djuren, tog en tuktuk till Market Village (det stora köpcentret i stan), shoppade lite till, åt på Sizzler där de har en baotastor salladsbuffé med det mesta du kan tänka dig ( love it! ), och tillsist handlade vi på Tesco och for hem.
Idag har vi legat i sägen tills nu då vi orkade oss upp och kolla ifall internetet fungerade.
Ikväll blir det nog bara att vara hemma och laga en god middag. Vi behöver spara pengar till vietnam pch bangkok nu så vi får inte äta såmycket mer ute och inte ta så mycket många fler taxiresor.
Hoppas ni har det bra hemma! Vi har just kommit på att vi får fira första advent med att tända ett ljus i bangkok! Lite speciell första advent. Jag har även börjat fundera på om det blir Luciafest på station den 10 dec? Och börjat fundera om Anna har tänkt ha vår "välkommenhem-fest" i på den fredagen eller dagen efter, lördagen. ;) Hoppas du har börjat planera! ;D

Nu, lite random bilder bara :)

Skämt! Bilder får bli senare!