På resande fot.

Jaa... denna dag kanske inte riktigt har gått som planerat..
I natt tog vi taxin till flygplatsen. Resan gick fort, bara 2,5 timma istället för 3 för de körde typ som tokar. Vi vaknade ibland av att de körde råfort i svängarna. Iallafall, när vi kommit fram till flygplatsen så ska vi betala 2000 bath. Jag räcker fram 2 st tusenlappar och säger Kapkunkap (tack) och anton räcker han två femhundra lappar. Anton trodde jag bara hade gett han en tusenlapp, så nu blev jag tvungen att pinsamt förklara att vi gav han en tusenlapp för mycket och be om att få tillbaka den. När vi gjort det och de sätter sig i bilen igen för att fara där ifrån, kollar jag i väskan för att lägga i resten av pengar, min börs var borta. Som tur var förstod jag att den låg i bilen så jag skyndade mig att knacka på rutan när de just börjat rulla iväg. SÅ, två småisidenter, men vi klarade det.
Vi gick till den gate vi såg att vår flygbolag åkte ifrån och bad om hjälp i informationsdisken. Han var mycket bra på engelska och mycket glad och hjälpsam och sa att det var rakt bakom han vi skulle checka in om ungefär en timma. Vi satte oss ner på golvet och väntade. Sen ställde vi oss i en kö och tänkte att detta går ju som smort. Njaa... När vi skulle checka in såg han bakom disken att vi hade tänkt stanna mer än 15 dagar (som tydligen är det längsta man får stanna utan visum.). Vi hade räknat med 30 dagar utan visum och därför skulle vi kanske inte få stiga ombord. Men vi fick checka in väskorna och gick sedan och frågade personalen på Thai Airasia hur vi skulle göra. De sa att vi skulle försöka skaffa ett visum i Vietnam och om det gick så skulle vi kunna resa och stanna så länge vi planerat, men om vi inte fick tag på ett visum ganska fort så skulle vi bli tvungna att ringa dem och boka om vårt returflyg till ett tidigare datum (innan den 25 nov). Det skulle kosta oss ungefär 1300 bath/person (ca 325 kr). Det är inte så mycket pengar tänkte vi men kom på att vi har hotell i Hanoi (där vi skulle stanna mellan 24 -30 nov) som kommer dra 1500 kr från mitt kort även om vi inte dyker upp. Vilket betyder att kommer vi inte få tag på ett visum snart så måste vi betala 2600 bath för att boka om flyget, beställa en ny resa t/r till hanoi och ringa vårt hotell och be om att få komma nån dag senare än tänkt. Eller skita i hanoi över huvutaget. Betala för hotellet i hanoi ändå men ta flyget tillbaka till bangkok, checka in på ett hotell där och stanna i bangkok två veckor istället för en.
Som ni förstår var/är vi, eller kanske ska säga jag (för anton oroar sig ju aldrig), väldigt väldigt oroliga för hur det kommer bli. 
Nu sitter vi på flygplatsen i Hanoi och har suttit här i 8 timmar och ska sitta här i ytterligare 2 timmar pga att vårt flyg till Da Nang är försenat nästan 5 timmar..
Som ni förstår, denna dagen har inte gått som planerat och jag har haft klump i magen sen dagen startade. Men på plussidan har vi ändå tagit oss hit, vi har 15 dagar på oss att lösa denna röra, vi kommer troligtvis kunna få ta oss till Da Nang och vårt hotell innan hotellets incheckningstid stänger, och jag och anton hållt oss vänner hela tiden, vi är bara lite uttråkade.
Nemen, nu vet ni lite iallafall.
ÖNSKA OSS LYCKA TILL! Håll tummarna för oss, och Catharina, du får gärna be till the big boss där uppe i himlen, för mina böner jag har försökt sända, har inte hjälpt oss.
Puss & Kram!

/ Moa-Stina

Kommentarer
Postat av: skogsmamman

Ja självklart ska jag ta ett snack med Han däruppe! Det löser sig!!! och pengar är världsliga ting - ni har väl rika föräldrar eller hur ;-)

kramkramkram på er båda!!!



pappa hälsar också!

2010-11-10 @ 21:22:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0